Far Tegner arbejder både analogt og digitalt med Illustration og visuel kommunikation

Illustration, Infografik og Logodesign


Mangler du en illustration, en infografik, eller et nyt logo?
Far Tegner leverer visuel storytelling og design i tæt samarbejde med dig.
Kan du skabe billeder med dine ord, men kunne alligevel godt tænke dig en illustration til din bog, eller artikel?
Kan du ikke få folk engageret i din smukke, smukke statistik og data?
Kan folk ikke huske, hvad dit firma hedder, eller mangler dit produkt visuel understøttelse?
Far Tegner arbejder både analogt og digitalt med Illustration og visuel kommunikation og laver illustrationer, infografik og logodesign på bestilling. Du kan se udvalgte eksempler på mit arbejde i galleriet og i blandt mine tidligere projekter

Illustration

Jeg arbejder både med digital illustration og ‘gammeldaws’ analoge illustrationer på bestilling. Det kan både være til personlige og professionelle formål. Og jeg har lavet både plakater, tegneserier, brætspil og animationsfilm.

Et billede kan hjælpe med at understrege pointerne i din tekst. Det kan fremkalde de følelser du vil vække. Det kan tilføje og belyse nuancer og gøre det nemmere at huske dit budskab. Og det er hvad end det er børn, eller voksne, som er din målgruppe. For langt de fleste af os tænker faktisk meget visuelt. Der er en grund til at tegneserier eksisterer og at de færreste reklamer formidles uden en billedside.

Processen vil typisk starte med et kort møde, evt. over telefonen, hvor vi afklarer dine ønsker og krav til illustrationsarbejdet. Her snakker vi også om, hvilken stil og detaljegrad du forventer. Hvis du har noget tekst, f.eks. en artikel, eller sang, som illustrationen skal knyttes til, vil jeg gerne have det tilsendt. Derefter vil jeg typisk udarbejde en grov skitse, som vi vil kunne snakke videre ud fra. Efter denne dialog, vil jeg udforme et konkret tilbud på opgaven, såfremt du fortsat ønsker mig som illustrator på dit projekt. Klik her for at se hele arbejdsprocessen.

Du kan finde eksempler på mit illustrationsarbejde i galleriet her på siden og på min Instagram-profil.

Pris på Illustration

Det er rigtig svært at give en generel pris for illustrationsarbejde, men du kan selvfølgelig regne med at prisen er den samme for ensartede opgaver.
Prisen for en opgave tager udgangspunkt i et anslået timeforbrug, men det har også betydning, hvilke redigeringsrettigheder du ønsker til det færdige produkt, samt evt. materialer. Opgavens form, omfang og kompleksitet har derfor stor betydning. I visse tilfælde giver det mening at give mængderabat, fordi der er nogle indledende skridt der kan springes over ved repetition.

Jeg støtter mig til medieaftalen vedrørende freelance grafisk design og illustrationsarbejde mellem HK Privat, Dansk Journalistforbund og
Kooperationen
, samt Kommunikation & Sprogs anbefalede minimumstimepris for freelancere, når jeg skal give en pris.

Dette er ikke en illustration. Det er et billede af en illustration. Illustrationception!

“Et billede siger mere end 1000 ord. Undtagen på fransk. Der siger det fem.”

Infografik

Infografik med film sorteret efter lasermængde

“Billeder opfattes 60.000 gange hurtigere end tekst. Men ikke hurtigere end laserskud. Pew! Pew!”

Data. Der bliver kun mere og mere af det. Derfor har vi et stigende behov for at formidle og forstå store mængder informationer på kort tid. Et klassisk greb, for at få din data og dit budskab ud og leve på sociale medier og i pressen, er at formidle dem via en infografik. Jeg har mange års erfaring med datavisualisering. Derfor kan jeg hjælpe dig med at skabe den helt rigtige infografik til dit budskab og målgruppe.

Infografik og grafisk facilitering har flere overlap. Det er begge metoder til at præsentere store mængder information på en engagerende måde. En måde som fortæller en historie og pirker til hjernen. Når du sætter billeder på de mange tal gør du det nemmere for din målgruppe at huske dit budskab. Og også mere motiverende at dele og videreformidle din viden.

De bedste infografikker overrasker og skaber ‘aha-oplevelser’. Det opnår du ikke bare ved at sætte flotte farver på dit Excel diagram. Du skal have kant og formål med. Så tænk over, hvad du vil have din målgruppe til at huske og snakke videre om. Om din infografik primært skal skabe omtale og opmærksomhed, hamre en vigtig pointe hjem eller være et humoristisk, eller provokerende indslag, som skal få folk til at reagere. Udarbejdelsen vil altid ske i tæt samarbejde med dig. Du har dataen og budskabet. Jeg ved, hvordan det kan omsættes til en skarp og delevenlig infografik.

Pris på Infografik

Infografikker kommer i rigtig mange former. Nogle er korte, nogle er lange. Men det er faktisk ikke ensbetydende med at den korte er hurtigere at lave. For det tager faktisk tid at simplificere, udvælge og vinkle, så dit budskab og din historie fremstår stærkest. Derfor er det også svært at give en generel pris på en infografik. Prisen for en opgave tager udgangspunkt i et anslået timeforbrug. Opgavens form, omfang og kompleksitet har derfor stor betydning for prisen. Vi vil altid skulle have et møde, f.eks. pr. telefon, hvor vi bliver enige om opgavens omfang, før jeg kan give et (uforpligtende) tilbud. Klik her for at se hele arbejdsprocessen.

Jeg støtter mig til medieaftalen vedrørende freelance grafisk design og illustrationsarbejde mellem HK Privat, Dansk Journalistforbund og
Kooperationen
, samt Kommunikation & Sprogs anbefalede minimumstimepris for freelancere, når jeg skal give en pris.

Logodesign

Mangler du et nyt logo, eller trænger dit eksisterende logo til et omdesign?

De bedste logoer fortæller om dit firmas værdier, vækker tillid og giver dine kunder og samarbejdspartnere en instinktiv ide om, hvad din forretnings kerneydelse er.

Og så er de selvfølgelig til at huske. Mennesker er visuelle væsner og vi husker billeder mange gange bedre end ord og navne. Derfor er det en god ide at investere i et ordentligt logo, der fortæller den historie som er rigtig for dig og din forretning.

Det kan være en kompleks opgave at komme frem til det helt rigtige logo til netop dit brand. Og det er meget vigtigt at du føler at logoet er ‘DÉT RIGTIGE’.

Derfor foregår designprocessen hos Far Tegner altid i tæt samarbejde med dig. Du kender din forretning, dine værdier og den historie du gerne vil fortælle – jeg ved, hvordan du kan udtrykke din kernehistorie gennem et skarpt visuelt design. Klik her for at se hele arbejdsprocessen.

Pris på logodesign

Logodesign er i sin natur skræddersyet arbejde, fremfor standardløsninger. Der er dog en overvægt af opgaverne, som minder om hinanden. Derfor kan jeg give en grundpris for de mest gængse logoopgaver.

Grundpris for design af logo: 2500 DKK ,-

For grundprisen modtager du:

  • Udgaver: Logo leveres som udgangspunkt i en rektangulær og en kvadratisk udgave, med mindre andet aftales.
  • Farver: Logo leveres i 2 farver (f.x. sort+hvid), samt i negativ version og transparent udgave. CMYK til tryk og RGB til web.
  • Fil-formater og anvendelse: Logo leveres som EPS-filer til tryk og PNG-filer til web.

Falder dine behov udenfor ovenstående er du velkommen til at kontakte mig for et uforpligtende tilbud.

Jeg har selv illustreret Far Tegners logo, som tydeligt kommunikerer, at jeg arbejder med illustration.

“Alle gode designs starter med en historie. Ikke nødvendigvis en god historie…”


Sådan skaber vi din illustration

Det kan være rart at vide, hvordan processen i sådan et samarbejde ser ud, inden man går ind i det. Derfor har jeg gjort mit bedste for at afmystificere det og lavet en oversigt over, hvordan en typisk illustrationsproces foregår. Det er nogenlunde det samme for infografik og logodesign. Med det sagt er der aldrig to opgaver, som er fuldstændig ens, så det følgende skal tages som en generel vejledning. Altså mere som guidelines, end et reelt regelsæt i Pirat-lingo.

Første skridt når jeg skal lave en illustration, infografik, eller design-opgave er altid et møde med kunden.

1. Designbrief

Vi starter altid med et møde (eller et ‘designbrief’, hvis man vil være fancy). Det kan være fysisk, digitalt, eller over telefonen. Formålet med mødet er, at jeg får så mange oplysninger om opgaven som muligt og at vi får forventningsafstemt. Det er alfa og omega for at jeg kan give et kvalificeret tilbud på opgaven. Typisk tager det 15 – 30 minutter.

2. Skitser

På baggrund af briefet udarbejder jeg en række ideer og grove skitser. Skitsen er i sin natur ikke perfekt. Dens formål er at være et dialogværktøj, som skal hjælpe os til at finde frem til, hvordan den endelige illustration skal se ud. Det er ofte nemmere at snakke om, hvordan man vil – og ikke vil – have tingene, hvis man får lidt hjælp til at visualisere det.

Skitsen er et dialogværktøj, som skal hjælpe os til at finde frem til, hvordan den endelige illustration skal se ud.

3. Tilbud & kontrakt

På baggrund af vores designbrief og mine skitser udarbejder jeg et tilbud. Den tid jeg har brugt på designbrief og skitser indgår i tilbuddet. Accepterer du dette, så hænger vi på hinanden. Ønsker du alligevel ikke at gå videre med mig som leverandør til din opgave, så slutter dit eventyr her. Du betaler ikke for designbrief og skitser, men har heller ikke lov at bruge dem i dit videre arbejde, dele dem med andre eller lignende.

4. Finpudsning og korrektur

Herefter følger en periode, hvor jeg rentegner, farvelægger og finpudser illustrationen. Du vil have mulighed for at se produktet undervejs og der vil være plads til mindre rettelser og korrektur.

5. Aflevering og faktura

Når vi er enige om at illustrationen er færdig vil du modtage den i det aftalte antal formater, farver og versioner sammen med faktura.

Galleri

Her kan du se udvalgte eksempler på Illustrationer, infografik og logodesign jeg har lavet.


Tak for info, men jeg ved stadig ikke helt…

Det er ingen skam. En vis portion skepsis er sundt og nettet flyder jo nærmest over af lovprisende, SEO-venligt salgsgas. Jeg tænker, at mine tidligere løste opgaver kan give dig den bedste ide om, hvordan jeg kan hjælpe dig.

Dem kan du dykke ned i på min side om ‘Projekter’, eller ved at trykke på denne smarte knap.


Book et møde

Inden jeg kan give et tilbud på en opgave, skal jeg som regel vide noget mere om det. Derfor er første skridt altid at vi skal mødes. Det kan være på telefonen, digitalt eller i den virkelige verden.

På den måde kan vi få afdækket dine behov og få afstemt forventningerne, så du får en pris og et produkt, som du bliver tilfreds med.